De grootste nachtmerrie van de meeste reizigers; je staat netjes te wachten op je koffer, maar het duurt en het duurt maar… Tot uiteindelijk alle koffers weg zijn en jij die van jou nog steeds niet hebt en je voelt het al aan; bagage kwijt. Waarschijnlijk zul je je afvragen wat je kan doen om zo snel mogelijk je bagage terug te vinden. Wij zullen advies en tips geven hoe je het beste kan handelen in deze situatie, zodat jij je koffer snel weer terug ziet!

Wanneer je je problemen hebt met je bagage, heb je als passagiers bepaalde rechten. Deze rechten zijn vastgelegd. Binnen Europa in de “Europese Verordening 889/2002“, buiten Europa onder het “Verdrag van Montréal“.

Wat moet ik doen als mijn bagage kwijt is?

Allereerst moet je contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waarmee je je reis hebt gemaakt. Zij zullen je een PIR-formulier (Property Irregularity Report) geven die je moet invullen. Deze kun je vinden bij de `lost and found´ balie op de luchthaven. Met het formulier maak je een melding bij de luchtvaartmaatschappij dat jouw bagage niet is aangekomen, en dat zij verplicht zijn om jouw bagage op te sporen. Als het formulier is ingevuld krijg je een bewijs die je heel goed moet bewaren. Dit bewijst dat jij het forumulier hebt ingevuld, en zonder het bewijs kun jij je extra kosten niet terughalen. 

❗️ Belangrijk: wanneer er spullen van andere reizigers in jouw koffer zitten, moeten zij ook een PIR-formulier invullen!

Wanneer alles correct is ingevuld kan de luchtvaartmaatschappij beginnen met het traceren van jouw bagage. Als blijkt dat je bagage een vertraging van meer dan 24 uur heeft, of zelfs kwijt is, heb je aanspraak voor een vergoeding

Wanneer heb ik recht op een vergoeding?

Bij vertraagde bagage

De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het op tijd bezorgen van je bagage. Wanneer dat niet gebeurd, heb jij (volgens de Verordening en het Verdrag) recht op een vergoeding. Deze kan oplopen tot wel €1300. De vergoeding die je krijgt is vooral bedoeld om de kosten van de noodzakelijke spullen die je, dankzij je vertraagde bagage, niet meer hebt aan te schaffen en te vergoeden. 

Als je bagage kwijt is

Als je bagage na 3 dagen nog steeds niet terecht is, kun je een BIF formulier (Bagage Inventory Form) invullen. Deze kun je bij veel luchtvaartmaatschappijen op hun website vinden. Hier geef je aan wat er in jouw koffer zit en een geschatte waarde hiervan. Als je nog aankoopbewijzen hebt kun je die hier bijvoegen. Mocht je koffer na 21 dagen nog steeds niet terug zijn, dan wordt hij als “verloren” beschouwd. 

Ben je in het bezit van een kort- of doorlopende reisverzekering? Dan is het soms verstandig om hier een vergoeding te eisen. In sommige gevallen krijg je met je reisverzekering meer terug dan wanneer je alles via de luchtvaartmaatschappij regelt. Dit hangt af van de dekking van je reisverzekering.

Niet tevreden over de afhandeling?

Als je niet tevreden bent met de manier hoe de klacht is afgehandeld, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie. Maar dit kan alleen wanneer de luchtvaartmaatschappij is aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen). Mocht de luchtvaartmaatschappij niet aan jouw wensen voldoen, kun je altijd beslissen om de hulp van een rechter in te schakelen.

Tips

  • Kijk of je koffer ook echt op jouw naam wordt ingecheckt. Je moet namelijk kunnen bewijzen dat jouw bagage ook op jouw naam staat.
  • Bewaar de bagagesticker en je instapkaart altijd goed. Deze heb je nodig als je problemen met je bagage hebt of als je het kwijt bent.
  • Neem je meest waardevolle spullen mee in je handbagage, zodat je deze altijd bij je hebt.
  • Bewaar alle bonnetjes van de extra kosten die je hebt gemaakt, deze kun je later terugvragen.

Andere interessante artikels over reizen