In dit artikel willen we je graag advies geven over hoe je moet handelen als je je in de situatie bevindt waar je vlucht is vertraagd of geannuleerd. Wat te doen als mijn vliegtuig vertraging heeft? Waar heb ik recht op? Wat is de compensatie voor annlering? Hoe moet ik dit claimen? Allemaal vragen waar wij antwoord op gaan geven!

✅Hoe claim ik in geval van vertraging of annulering?

Dien eerst een klacht in bij de luchtvaartmaatschappij. Elke maatschappij heeft zijn eigen procedure, maar het zal je persoonlijk, telefonisch of via internet uitgelegd worden. Zorg ervoor dat je je claim schriftelijk achterlaat. Vraag ook aan het bedrijf de reden voor de vertraging/annulereing. Verzamel bewijsmateriaal, zoals tickets, schema´s, foto´s van onkosten én de basisovereenkomst voor vertragingen van 2 uur of meer.  

Als je geen gewenst antwoord hebt ontvangen, kun je terecht bij de AESA (State Aviation Safety Agency). Vul hier het formulier in en verstuur het door een kopie van de claim toe te voegen. 

Als de luchtvaartmaatschappij niet op het rapport wilde reageren of het er niet mee eens was, kan het nodig zijn om een rechtzaak aan te spannen. Mocht het zo ver komen, raden wij je aan advies te vragen bij een juridische professional. 

*Er zullen reizigers zijn die niet over de benodigde tijd beschikken om dit allemaal te regelen. Voor hen zijn er andere mogelijkheden die je daar bij helpen, zoals AirHelp

✅Wanneer heb ik recht op compensatie voor een vertraging?

Als je vlucht 2 uur of meer wordt vertraagd, heb je het recht om hulp van de luchtvaartmaatschappij te ontvangen, zoals eten of drinken. Na 3 uur heb je recht op een vergoeding van tussen de €250 en €600. En als de vlucht op een dag is vertraagd, dan moet de luchtvaartmaatschappij de verblijfskosten dekken.

De vlucht moet in de Europese Unie zijn opgestegen of geland. De luchtvaartmaatschappij zal haar hoofdkantoor in de EU hebben als het om een vlucht gaat die er is geland. 

Als de vlucht meer dan 5 uur is vertraagd en het geen nut meer heeft om nog in te stappen, kun je de vlucht annuleren. De terugbetaling van de kosten van de tickets kunnen worden gedekt door een alternatief naar je bestemming te regelen. 

Er kunnen omstandigheden van overmacht zijn waarbij de luchtvaartmaatschappijen niet verplicht zijn om een vergoeding te geven. Dit geldt in gevallen als stakingen, extreme weersomstandigheden, natuurrampen of veiligheidswaarschuwingen…

✅Wat moet ik doen als mijn vlucht is geannuleerd?

Het is niet gebruikelijk, maar mocht je op het vliegveld aankomen en zien dat je vlucht is geannuleerd, en je niet minstens 2 weken van tevoren op de hoogte bent gebracht, heb je hetzelfde recht als bij een vertraging. In het geval dat je binnen de 2 weken op de hoogte bent gebracht, maar meteen een alternatieve vlucht op hetzelfde tijdstip krijgt aangeboden, kun je geen aanspraak maken. 

Als je recht hebt op een vergoeding, krijg je de keuze tussen terugbetaling van de kosten of de mogelijkheid op een andere vlucht. Onthoud goed dat je alle betalingsbewijzen van de (extra) kosten die je maakt goed bewaart. De luchtvaartmaatschappij moet de annuleringskosten van elke passagier dragen!

✅Hoeveel geld is de compensatie voor annulering of vertraging van de vlucht?

Als er meer dan 3 uren zijn verstreken, kun je formeel claimen. De vergoeding is afhankelijk van de afstand van de reis. Voor minder dan 1500 kilometer kun je maximaal €250 claimen. Voor afstanden tussen 1500 en 3500 kilometer €400, en voor meer dan 3500 kilometer €600

Houd er wel rekening mee dat de prijs die je voor een ticket hebt betaald niet van invloed is. Hoevel het minder is dan een vergoeding, heb je hier recht op. Het maakt dan niet uit of ze je bonnen of reischeques hebben gegeven. 

✅Wat gebeurt er als ik een aansluitende vlucht mis omdat de eerste is vertraagd?

Helaas, als je de tweede vlucht bij een ander bedrijf hebt geboekt, is geen van hen verplicht een vergoeding te geven. 

Als je alle vluchten bij dezelfde luchtvaartmaatschappij hebt geboekt, heb je recht op een nieuwe vlucht óf terugbetaling van de tweede (of derde of vierde…) reis. 

Enkele tips om vertragingen en annuleringen te voorkomen

  • Kies (als het mogelijk is) vluchten in de vroege ochtend.
  • Vermijd reizen met tussenstops. De kans is groter dat deze vaker worden vertraagd.
  • Als je twee of meer aansluitende vluchten boekt, laat er voldoende tijd tussen.
  • Sluit een reisverzekering af die deze gevallen dekt.
  • Controleer vooraf de status van de vlucht(en) en controleer regelmatig of er een wijziging heeft plaatsgevonden.
  • Probeer op vluchten met een tussenstop alleen handbagage mee te nemen (als dat mogelijk is).

Bekijk hier meer interessante artikels over reizen